Toen Arjen jaren geleden voor zijn C-diploma afzwom,
ging er iets mis. Week in week uit hadden de kinderen geoefend op een mooie
koprol. Tijdens het afzwemmen riep de zwemjuf als er een rijtje kinderen klaar
stond: ‘Denk er om: je gaat met een koprol in het water, daarna even
watertrappen en dan…’ Groepje na groepje ging keurig het water in. Tot Arjen
zenuwachtig op de rand van het bad stond. De juf riep: ‘Nu spring je in het
water en dan…’ De verwarring was duidelijk op zijn gezicht te lezen. De andere
kinderen lachten er om. Juf maakt een vergissing! Zij gingen met een mooie
koprol het water in. Arjen sprong – want dat zei juf toch?
Pas als je iemand in je onmiddellijke nabijheid hebt
die alles wat er gezegd wordt letterlijk neemt, merk je dat onze taal daar niet
op berekend is. Je kind vraagt of je wilt helpen. ‘Ja hoor, ik kom zo.’ Maar
wat is zo? Wanneer is zo? Na een lang gebed-zonder-eind roep je boos: ‘En nu
kruip je onmiddellijk je bed in!’ Ja mama, maar waarom mag ik niet gewoon naar
bed toe lopen? (Overigens: wat is een gebed-zonder-eind?) ‘Mama, waar zijn
Arjen en Mark?’ ‘O, die zitten op school.’ Op school? Boven op het dak??
Op een dag komt Arjen uit school en ik zie het
meteen: hij piekert. Meestal krijg ik meteen te horen wat er aan de hand is,
maar nu blijft hij tobben. Pas uren later, als we samen in de auto zitten, komt
het er uit. ‘Maaaaam….’ ‘Ja, jongen?’ ‘Ik wil geen vierkante ogen!’ ?!?!?
Een leerkracht op school heeft gemopperd op de
televisie. ‘En als jullie zoveel naar de televisie blijven kijken, krijgen
jullie vierkante ogen!’ Arjen heeft al uitgebreid voor de spiegel gestaan.
Gelukkig, ze zijn nog rond! Het interesseert hem erg. ‘Wat wordt er dan vierkant,
mama? De zwarte stip in het midden of ook dat blauwe stuk?’ Hij is bijna
teleurgesteld als ik hem uitleg hoe de vork in de steel zit (welke vork? welke
steel? een vork zit toch aan een steel?). Dat is nog een hele klus, want
ik krijg te maken met moeilijke begrippen: ‘uitdrukking’ of ‘gezegde’. Gelukkig
legt juf vaak spreekwoorden uit, zodat Arjen uiteindelijk maar concludeert:
‘Het is dus een spreekwoord en daarmee bedoel je heel wat anders dan je zegt.
En… ik kan vanmiddag gewoon televisie kijken!’
Geen opmerkingen:
Een reactie posten